top of page
Search
Writer's pictureנעם עמיצור

בניית תקציב

ניהול עסק עצמאי הינו החלום הגדול של כולם כמעט. המחשבה של עצמאות בלעדית הכוללת קבלת החלטת אישית, על פי שיקול דעת וניסיון וללא "בוס על הראש" יכולה להיות משוחררת ומהנה יותר, אך כמובן צופנת בתוכה לא מעט עניינים שעלולים להוות בעיה בשיקולים עסקיים לא נכונים.


ניתן לומר כי לכל עסק יש שנה שלמה של ניהול ותפעול שוטף כדי לייצר כמה שיותר רווחים, כך שבסוף שנת המס ניתן לקבל תמונת מצב עדכנית ואידיאלית למצב העסק בשנה שחלפה. משום שמדובר על קבלת אינדיקציה שנה אחורה, חשוב להיות ערוכים בצורה מחושבת מבחינת תקציב העסק ולצפות כמה שיותר מראש את הרווחים אך גם ההפסדים הצפויים.




 

ניהול תקציב נכון לעסק


הדרך הטובה ביותר לנהל את נושא התקציב העסקי היא באמצעות בניית תקציב כולל. במהלך בניית התקציב יש לקחת בחשבון את מכלול תחומי הפעילות של העסק, ולו הקטן ביותר, כמו השיווק, העובדים, מחירים, הוצאות שוטפות, הכנסות, השקעות ועוד.

בניית תקציב הוא מהלך קריטי וחשוב במיוחד לניהול עסקי ותקין, ללא הפתעות או תרחישים לא צפויים שעלולים להתגלות במהלך השנה. בעזרת ניהול תקציבי נכון ניתן לתכנן מבעוד מועד פעולות חיוניות להצלחת העסק, לצפות תקופות בהן עלולה להיות ירידה ברווחים ולתכנן דרכי התמודדות ריאליים למצבים אלו.


 


מדוע כדאי לבנות תקציב שוטף לעסק


ניהול תקציב עסקי המתוכנן מראש יעזור לעסק להתמודד עם מגוון מצבים אליהם העסק יכול להיקלע, לחיוב או לשלילה. לדוגמה אם במהלך תקופת החגים נראה כי העסק צפוי לחוות ירידה בהכנסות, באמצעות בניית התקציב השוטף ניתן לצפות את ההפסד הזה מראש וכך להציב יעדים ומטרות שיתמודדו עם מצב זה, כמו הגברת תהליכי השיווק של העסק בתקופת זמן זו, צמצום כוח האדם בכדי לחסוך בהוצאות השוטפות בתקופה זו ועוד.

בדרך הזו ניתן להשיג כמה יתרונות בולטים – לבצע תכנון אידיאלי בעזרת הצבת יעדים ומטרות, להקטין את הסיכונים הפיננסיים, לשלוט על ההוצאות והכנסות באמצעות זיהוי של חריגות מהתכנון המקדים של התקציב, וכך לשפר את הרווחיות של העסק באמצעות קבלת החלטות פיננסיות מושכלות המתרחשות בזמן אמת.



 

כך תנהלו נכון את התקציב


ניהול ובנייה נכונה של התקציב העסקי מתחלק לשני חלקים. בחלק הראשון מבצעים תכנון מקדים הכולל בניית תוכנית עסקית על פי נתוני השנה שחלפה, או נתונים רלוונטיים אחרים, וכך למעשה מציבים יעדים פיננסיים על פי תקופות זמן המוגדרות מראש. לאחר שקלול כל אותם נתונים ופרמטרים, בונים תקציב מעשי לעסק המהווה את התוכנית העסקית השנתית לרוב.

בשלב הבא יש לערוך מעקב רציף אחר התוכנית התקציבית שנבנתה, וכך ניתן לבדוק כל העת את המצב הפיננסי של העסק באמצעות השוואה אל התכנון המקדים והתוכנית העסקית שהתגבשה מההתחלה.



 

התייעצו עם רואה חשבון


בנייה וניהול נכון ואפקטיבי של התקציב העסקי דורש תכנון מקדים על ידי הצבת מטרות ויעדים. תקציב שאינו נבנה צורה נכונה מבעוד מועד עלול לגרום קשיים לעסק, אותם ניתן לגלות רק בתום שנת המס ובעיון בדוחות הרווח וההפסד של העסק.

לכן מומלץ להקדים תרופה למכה, ולערוך בנייה ובקרה תקציבית באמצעות ליווי וייעוץ של רואה חשבון מקצועי ומנוסה. במשרד רואה החשבון של נעם עמיצור ניתן לקבל ליווי אישי, לחסוך זמן וכסף וליהנות מניהול תקציבי, איכותי ויעיל של העסק.



39 views0 comments

Σχόλια


bottom of page